Ansgar Høgskole og Abup Road Studio, musikkterapi

Nytt av året er Ansgarskolens samarbeid med Abup og deres splitter nye studio; Abup Road Studio. Samarbeidet har kommet i stand ut fra felles interesser hos avdelingsleder Karl Erik Karlsen ved Abup, og seksjonsleder Kjetil Høyer Jonassen ved seksjon for musikk på Ansgarskolen. Og intensjonene er å skape gode synergieffekter mellom barn og unge som er inne i abupsystemet, og Ansgarskolens studenter.

Abup stiller med lokaliteter, utstyr og prosjektdeltakere, mens Ansgarskolen stiller med praksisstudenter som vil ha som oppgave å være teknikere og produsenter. Her vil studentene møte en reell arbeidssituasjon, som kanskje er litt annerledes enn det de er vant til. Man får brukt seg selv både som tekniker og produsent overfor unge mennesker med ulik bakgrunn og med ulike musikalske forutsetninger og mål. Vi tror dette vil være et spennende sted å ha praksis og gleder oss til å komme i gang.

Her er et utdrag fra Abup-bloggen, som forteller litt mer om Abup Road Studio:

Det ble minikonsert og krystallklare Beatles-referanser da ABUP i mai åpnet sitt aller første lydstudio i toppklasse, Abup Road Studio.

Studioet som er et fullverdig innspillingsstudio utstyrt med både trommer, gitar, bass, keyboard og mikrofoner, skal i hovedsak brukes til musikkterapi for barn og unge.- Her kan barn og unge få utfolde seg, finne sin stemme og dele det de sitter inne med gjennom musikk, sier avdelingsleder Karl Erik Karlsen ved Avdeling for barn og unges psykiske helse (ABUP).

Avdelingsleder Karl Erik Karlsen inviterte til åpning av det som er et topp moderne lydstudio som skal benytte til musikkterapi, opptak og sendinger.

Studioet er satt sammen av tekniker Roar Farstad og designet av Kristin Haraldstad. Dekoren på veggen er det graffitiartist Terje Andersen som står for (Han kjenner vi også som kunstneren bak grafittien i musikkavdelingen, og det vakre bildet i trappegangen i undervisningsbygget på Ansgarskolen – red.anm).  Karlsen håper at rommet og utstyret skal inspirere barn og unge til å finne sine stemmer, og våge å gi uttrykk for deres kreativitet.

Kilde: Abupbloggen  http://abup.no/abup-road-studio-apnet/

Les mer om Ansgar Høgskole og våre studier her