Festhelg - Dag 2!

Med strålende vær og åpen dag på Ansgar har feiringen av verdens sprekeste 100-åring fortsatt. Lørdag var folket samlet til foredrag med Per Arne Dahl; lansering av festskriftet «Forankring og fornyelse – Ansgarskolen 100 år»; seminarer med interne ansatte ved skolen, samt andre Ansgar-venner; og det hele ble toppet med hagefest i sørlandsvær og Ansgar-spirit.

Per Arne Dahls foredrag om håp var et av dagens store høydepunkt. Som Stortingsprest, prest i Domkirken, og med tidligere tilknytning til Modum Bad har Dahl fått møte mennesker midt i vonde og smertefulle hendelser og perioder i livet – også etter 21. juli. Men «størst av dem er håpet», som tittelen for gårsdagens foredrag lyder, og tilhørerne fikk høre hvordan håpet føre en ut av smerte – gjennom eksempler fra både forfattere fra vårt eget land, men også fra bibelen. For vi har en trøstens Gud.

For barna, samt et knippe håpefulle elever og studenter på skolen, fikk imidlertid hoppet fra seg i oppsatte hoppeslott. Og det passer bra når de voksne skal på seminar. På programmet stod tema som menighetsutvikling, Alpha-arbeid samt økoteologi og naturvern. Aktuelle og relevante tema som gjenspeiler noe av skolens interessefelt.

Det hele ble avsluttet med grilling og hagefest i finværet – Underholdning ble det også med toner og velvalgte ord. Tilhørerne fikk et kåseri de sent vil glemme, hvor gamle hendelser, ansatte og ymse annet ble trukket fram fra Ansgar-historien – for ikke å snakke om Melodi Gran Prix. For musikk ble det også på hagefesten med tidligere Ansgar-elever.

Noen av de tidligere elevene, samt de nåværende, samlet seg så i skolens aula hvor det ble mimring på høyt nivå. Det ryktes om blant annet melke-sketsjer, ur-dans, disippel-dansing og høydepunkt fra bibelskolekullet 06-07.

Musikalske innslag var også på sin plass – for Ansgarskolen satser mye på musikk. Dette har kormedlemmene i Ansgar Mass Choir – et sammensatt kor av tidligere og nåværende elever – virkelig fått merke, da disse har øvd iherdig gjennom hele dagen. Og i kveld går konserten i Kilden av, rett etter en festgudstjeneste i samme lokale. Det er ennå ikke for sent å få med seg slutten på feiringen av verdens sprekeste 100-åring. Eller – det er jo ikke slutten… Det er jo starten på «de neste hundre år» med Ansgar-historie. Og dere er alle invitert til et fantastisk jubileum i 2113!

Ansgarskolen 100 år (25.mai 2013) from Ansgarskolen on Vimeo.

Tekst: Dina Valberg.
Foto: Lovise Molund.