Feiret 30 år i Kristiansand med storfint besøk

Mandag 12. november var Ansgarskolen pyntet til fest for å markere at det er 30 år siden skolen flyttet fra Oslo til Kristiansand. Utdanningsministeren, Sørlandsbenken på Stortinget og en rekke lokale kontakter var invitert til feiringen.

Sørlandets stortingsrepresentanter hadde lagt sitt møte for dagen til Ansgarskolen, og de fikk også en omvisning og samtale med skolens ledelse.

sorlandsbenken-2018

Flere av politikerne oppdaget nye sider ved skolen denne dagen. – Jeg visste ikke at skolen har så bred fagkrets og så mange linjer, sa Kari Henriksen (Ap). – Og for et fantastisk kapell!

Modige planer
– Vi skjønner at Ansgarskolen legger modige planer for framtida, sa Hans Fredrik Grøvan (KrF). – Det er spennende å se hvordan dere utvikler studietilbudet og lager nye kombinasjoner der det er behov for mer formaliserte utdanninger, som innenfor musikk og helse. Dere tar samfunnsansvar, la Grøvan til.

– Vi har også fått innblikk i utfordringene skolen møter, sa Kari Henriksen.

Her trakk flere av politikerne fram hindringene bibelskolen møter innenfor rammene av dagens lovverk.

– Vi vil se på om bibelskole kan gi poeng på linje med folkehøgskole og militære, noe som ikke er tilfelle i dag, sa Åshild Bruun-Gundersen (FrP). – Det er det flertall i Stortinget for å ta en gjennomgang av.

Grøvan nevner også at de vil se på om det kan bli enklere for bibelskolen å endre studieplaner selv, noe som er en lang og byråkratisk prosess i dag.

En viktig skole for Sørlandet
Stortingspolitikerne var samstemte i å verdsette Ansgarskolens betydning for landsdelen. – Det er viktig at vi har attraktive studieplasser her så unge mennesker kommer fra resten av landet og får noen gode erfaringer med seg, sa Bruun-Gundersen.

– Skolen bidrar til mer mangfold for studentene, poengterte Tellef Inge Mørland (Ap). – Det at det er mindre forhold her på skolen kan gi fordeler i form av et sterkere studentmiljø.

– Ansgarskolen har også en viktig rolle som det eneste teologistudiet på Sørlandet, i å utdanne til kirke og menighetsliv, sa Hans Fredrik Grøvan.

Ministeren gratulerte utdanningsminister-iselin-nybo
På festsamlingen i skolens aula fikk gjestene høre gospel og elektronika, og fortellinger om skolens historie, verdier og framtidsplaner. Et høydepunkt var hilsenen fra minister for forskning og høyere utdanning, Iselin Nybø. – Når jeg hører det flotte gospelkoret deres, får jeg lyst til å dirigere kor igjen selv, begynte hun smilende.

Nybø gratulerte Ansgarskolen med å være et godt alternativ blant landets høgskoler, med sitt tydelige kristne verdigrunnlag, og satsing på bestemte fagområder hvor skolen vil levere høy kvalitet. I en tid preget av sammenslåinger i høgskolesektoren må en så liten institusjon som Ansgar Teologiske Høgskole fortsette å levere godt og samarbeide godt, understreket hun.

– Dere er kanskje en liten høgskole, men dere tar stor plass, sa ministeren for høyere utdanning. – At ordføreren, UiAs rektor, biskopen og Agderbenken er her i dag sier noe om skolens betydning her på Sørlandet. Jeg ønsker dere minst like mye suksess de neste 30 årene som de foregående, avsluttet Nybø.

Tekst: Hildegunn Tønnessen, Bilde: Thomas Vårlid