Dag for kranselag

Mandag 11. februar var en milepæl i det nye studenthjemmets historie – det var tid for kranselag og dermed er bygget nå tett.

Omkring tjuefem arbeidere møtte opp til kranselag i skolens lokaler mandag. Kranselag ble avholdt med lunsj og marsipankake i skolens kantine – som for noen ikke var ny.

Tor Helge Reme

«Vi har hatt et godt samarbeid med Ansgarskolen», forteller Tor Helge Reme, prosjektleder for byggingen fra BRG. «For tre år siden og var med på byggingen av biblioteket og kantina som vi nå har kranselag i.»

For oss dødelige som måtte befinne seg der ute (i likhet med reporteren selv), er et kranselag en gammel tradisjon. «Det er vanlig med kranselag når taket kommer opp, og bygget dermed blir tett», forteller Reme. I følge tradisjonen, skal det kranselaget avholdes til ære for arbeiderne og deres innsats. Etter vellykket feiring, henges en krans eller busk (derav navnet)opp i mønet. Om de mot all formodning ikke skulle like laget, blir studenthjemmets første gjest filledukken, som blir hengt opp i kransens plass – som tegn på gjerrige byggherrers utakknemlighet.

Studenthjemmet innenfra
Fra 4'ernes innside.

Noen busk har vi dessverre ennå ikke sett i mønet på det nye studenthjemmet. Men ei heller noen filledukke. Og det tolker vi som et godt tegn…
For krans eller ikke, det er i alle fall sikkert at studenthjemmet tar form.
Nå gjenstår bare innvendig arbeid før 40 nye studentboliger står klare i begynnelsen av mai.

Studenthjemmets utsikt
Utsikt fra studenthjemmet som bygges.

(Tekst og foto: Dina Valberg)