GT-professor, Hallvard Hagelia, har skrevet ny bok

Hvordan lese Det gamle testamentethalvor-holder-opp-bokajpg

Tekst: Thomas Vårlid
Foto: Merete Helle

Hallvard Hagelia, mangeårig professor ved Ansgar Teologiske Høgskole, er ute med ny bok, nummer 12 i rekken. I dag er han professor emeritus ved skolen og underviser på timebasis. Dermed er det frigjort mye tid til skriving.

Den nye boken har tittelen ”Hvordan lese Det gamle testamentet” og er som navnet tilsier en generell innføring i Det gamle testamentet. Den er skrevet for bachelorstudenter i teologi, men likefullt skrevet med tanke på alle som har interesse av å bli kjent med Det gamle testamentet.

Hallvard sier at boken ble skrevet på bakgrunn av en konkret utfordring fra Anne Balsnes Haugland (forskningsleder ved Ansgar Teologiske Høgskole), og kollega Markus Zehnder.

Hvorfor er nettopp en slik bok viktig?bilde-fra-boka
En slik bok er svært viktig for å kunne forstå Det gamle testamentet, som for mange er en ukjent verden. Punktum.

Når vi snakker om fremtiden sier Hallvard at han stadig skriver på noe - For tiden holder jeg på med en gjennomgang av gammeltestamentlige tekster, som jeg håper kan bli en lærebok for bachelorstudenter og andre interesserte.

Det kan også se ut som at det ligger til familien å gi ut bøker. Hallvards datter, Marianne, har skrevet en lærebok om digital studieteknikk som også gis ut i år, og hans svigersønn Årstein Justnes har gitt ut flere bøker.

Når jeg spør Hallvard om hva han vil trekke frem som en ”parole” over livet blir det stille, det kan virke som om det er vanskelig å trekke ut det viktigste. Men til slutt oppsummerer Hallvard det fint med at - Jeg har levd livet på solsiden og har derfor vært med på og opplevd så mye godt og interessant gjennom et etter hvert langt liv. Det er jeg svært takknemlig for.

Vi gratulerer Hallvard med nok en viktig bok.

halvor-leser-i-boka1
Professor Hallvard Hagelia med sin nye bok.