Ansgar høyskole med publiseringsrekord

Etter et par år med en dupp i publiseringsraten blant ansatte ved Ansgar høyskole gjør høyskolen et brakår i 2019 og setter ny rekord. Totalt produserte vi rett over 29 publiseringspoeng i fjor.

Dette gjør at Ansgar høyskole har en vekst i publiseringspoeng på hele 217, 60 prosentpoeng fra 2018 til 2019. Fordelt på faglige ansatte gir dette 1, 66 publiseringspoeng, noe som gir Ansgar høyskole en fjerdeplass blant norske høyskoler og universiteter. Særlig gledelig er det at andelen publikasjonspoeng på nivå 2 er 62,5 prosent. Dette er med å bidra til høyskolens mål om høyest mulig vitenskapelige kvalitet på våre publikasjoner.

Blant publikasjonene er det verdt å trekke fram Tommy Wassermanns bok «To Cast the First Stone: The Transmission of a Gospel Story» utgitt på Princeton University Press (les omtale her) og Hallvard Hagelias bok «Divine election in the Hebrew Bible» utgitt på Sheffield Phoenix Press. Langt de fleste publikasjonene i 2019 var innen fagområdet teologi. Det er også innen dette fagområdet høyskolen har hatt flest faglige ansatte, samt professorkompetanse. I 2020 ligger det an til flere publikasjoner fra alle våre fagområder, inkludert musikk og psykologi.

Les Khronos omtale av veksten i norsk forskningspublisering her. Khrono bemerker at mer enn én av fire artikler ble publisert i åpne tidsskrift i 2019. Med nye retningslinjer for åpen tilgang (den såkalte Plan S) må også Ansgar høyskoles ansatte følge etter på dette området. Vi gleder oss over gode resultater i 2019 og ser optimistisk fremover.

Skrevet av